Ei saa peittää – fredagens flerstemte

Annenhver fredag vil Oversattsakprosa presentere glimt av riktig prosaisk sakprosa fra skuffer og skap. Iblant også utilsiktet poesi.

Den som er angrepet av skapertrang, kan få utløp for den på mange forskjellige vis. Kakepynting er i vinden, men tegning er og blir hobbyfeltets ekvivalent til grovbrød med gulost. Den som skal tegne, trenger noe å tegne med, for eksempel blyanter. Skal vi tro Derwent, velger kunstneren Derwent, i hvert fall på engelsk og tysk:

Ikke overraskende litt mer pasjonert på fransk
Ikke overraskende litt mer pasjonert på fransk

En spade kan kanskje kalles en spade, men disse blyantene er «highly expressive drawing instruments»:

derwent engelskPå fransk omtales de tilsvarende høystemt som «merveilleux instruments de dessin»:

derwent franskDen tyske teksten er stemt litt nærmere blyantenes egne jordfarger, her snakkes det om «hochwertigen Zeichenstifte»:

derwent tyskUten å ane hvem den tyske oversetteren er, har jeg dannet meg et bilde. Og når jeg leser videre i heftet om Derwents produkter, ser jeg for meg hvordan min samvittighetsfulle kollega sitter bøyd over produsentens panegyrikk. Den engelske teksten forsikrer aspirerende akvarellmalere om at «Derwent Water-colour pencils provide endless opportunities». På fransk loves like mye: «Les crayons Derwent aquarellables offrent des possibilités de création sans limite.»

Vår tyske venn sukker tungt og veier sine ord på gullvekt. Til slutt farer fingrene over tastaturet og former ord oversetteren kan ha i behold uansett hvilke motbakker hobbykunstneren støter på: «Die Stifte bieten viele kreative Möglichkeiten.»

God helg!

 

 

One thought

  1. Ei saa peittää! Min barndoms første møte med uforståelige språk! Og alle de gangene jeg leste det på varmeovnen mens jeg satt på do, trente på det mystiske ää… Nå ble jeg glad 🙂

Legg igjen en kommentar

