Kunnskap på norsk

Av Svein Askheim, fagansvarlig hos SNL, patroller hos Wikipedia

Svein AskheimWikipedia og Store Norske Leksikon knytter sammen fagmiljøer og presenterer sakprosa på et folkelig norsk. Sammen utgjør de den største og mest brukte kunnskapsbasen i Norge, med henholdsvis 400 000 og 170 000 artikler. Begge er digitale leksikon som tilbys gratis uten støtte fra det offentlige. Wikipedia får private donasjoner og SNL støtte fra Fritt Ord og Sparebankstiftelsen.

Wikipedia har lenker til samme artikkel på en lang rekke andre språk. Oppslagsverket har til sammen 30 millioner artikler og finnes på 170 språk. En stor del av arbeidet består i å oversette artikler til flere språk, og det meste av innholdet i den norske utgaven er hentet fra den engelske.

Store Norske Leksikon har redaksjon og 400 fagansvarlige som garanterer for innholdet, slik at artiklene kan brukes som referanse. Oppslagsverket er 100 år gammelt og fremstår i dag som et moderne digitalt leksikon. Artiklene er signert av fagfolk og mottar i tillegg bidrag fra frivillige.

Artiklene i Wikipedia og Store Norske Leksikon utgjør en stor og viktig del av kunnskapsbasen til skoleelever og allmennheten i Norge. Dessuten har de digitale leksikaene bidratt til å folkeliggjøre vitenskap. Fagspråk kunne tidligere inneholde engelske uttrykk og latinske navn som i dag har fått norsk vokabular. Språk og kunnskap er hoveddelen av kulturarven, og en forutsetning for at Norge også i fremtiden skal være et kunnskapssamfunn.

Digitale medier har en rekke fortrinn fremfor de tradisjonelle og benyttes stadig mer i skole og de tusen hjem. I tillegg til at store datamengder kan lastes ned og lagres på en maskin, er dataene i tillegg søkbare og har lenker til annen kunnskap. Allerede i barneskolen får elevene kjennskap til internett. Den enkle tilgangen til kunnskap i dagens moderne samfunn kan bidra til å endre den rollen som lærebøker, lærere og foreldre tidligere hadde som oppdragere. Digitale medier er også i ferd med å rive ned de tykke murene som universitetene omgav seg med.

Den enkle tilgang til kunnskap har en skyggeside. Det er ikke slik at enhver kan tilegne seg all verdens kunnskap på egen hånd. Innholdet på internett er varierende og ofte av dårlig kvalitet. Nyttig kunnskap som er lettfattelig på et forståelig språk, utgjør bare en liten del av nettskyen. Kunnskapsnivået blant skoleelevene har gått tilbake de senere årene.

Kvalitetssikring av innholdet i kunnskapsbaser er en forutsetning for bruken av internett i skolen. Oppdatering og feilretting er større og viktigere oppgaver i leksikon enn nyskriving av artikler. Digitale leksika er i stadig endring både for nye og gamle artikler samtidig som en gammel sannhet ikke alltid holder i dag. Wikipedia hadde sterk vekst fra sin etablering i 2001 og frem til 2007, men har siden gått tilbake både kvantitativt og kvalitativt. Det er mange frivillige som bidrar med gratis innhold, men faglig innhold av vitenskapelig holdbarhet kan ikke produseres etter en slik modell.

Behovet for kunnskapsbaser på norsk dekkes langt på vei av Wikipedia og Store Norske Leksikon. Internett gir i tillegg tilgang på kunnskap fra hele verden. Likevel er potensialet for digitale medier lite utnyttet og kvaliteten på innholdet ikke ivaretatt. Frivillig arbeid og offentlig støtte til kvalitetssikring må videreføres før vi kan si oss fornøyd.

Det er satt av midler på statsbudsjettet til å dekke halvparten av utgiftene til drift av Store Norske Leksikon. Den norske organisasjonen til Wikipedia har søkt om tilsvarende statsstøtte. Med bidrag fra frivillige har vi dermed to digitale leksika som utgjør et stort og viktig bidrag til gratis kunnskap på norsk. Til en viss grad erstatter slike digitale kunnskapsbaser tradisjonelle lærebøker.

Advertisements

3 thoughts

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s