På ferie på jobb

 

 

Av oversetter Hedda Vormeland

Vi oversettere er som regel frilansere, og som de leiesoldater vi altså er, beveger vi oss fra det ene oppdraget til det andre. Mye er likt – vi skal alltid skrive «det samme» på norsk som i originalen – men mye er også forskjellig, ettersom det faglige innholdet er nytt fra gang til gang. En fagoversetter som også er fagmann eller -kvinne, har terminologien på innerlomma, klar til bruk. Vi som ikke er biologer, historikere eller pedagoger, men oversetter hummer og kanari, må ty til hjelpemidler og/eller gode hjelpere. Og heldigvis stemmer det iblant at tilfeldighetene er våre venner.

Den ukuelige er en biografi om Louis Zamperini, som var ung flysoldat under andre verdenskrig. Jeg oversatte den våren og sommeren 2011, og jeg lærte mye om mangt – fra friidrett til luftkrig. Og jeg trengte hjelp. På O-ringen er det kolleger med kunnskaper om det meste, men det finnes grenser, og en av dem går nok like hitenfor detaljbeskrivelser av B-24 Liberator, bombeflytypen som Zamperini tilbrakte svært mye tid i et eksemplar av fram til det styrtet over Stillehavet. Heldigvis kunne Forsvarsmuseet sette meg i kontakt med en kunnskapsrik, vennlig og tålmodig pensjonist, og dermed falt flyets «kroppsdeler» på plass i teksten, sammen med besetningens titler og en del våpenterminologi.

Hjemmelsmannens bidrag hjalp meg et godt stykke på vei, men dette flyet som spilte en så stor rolle i Zamperinis liv og dermed også i boka, var fortsatt en haug forskjellige løse deler for meg. Jeg gransket bilder og streifet omkring på Internett i lyse mainetter. Ferien nærmet seg, og jeg skulle til California med familien. En dag, på jakt etter enda mer detaljerte beskrivelser av Liberatoren, fant jeg noe som ga meg hjerteklapp. Av 18 482 fly av denne typen er det færre enn tjue som er helt eller delvis bevart, hvorav ett eneste fremdeles kan fly. Det heter Witchcraft og er eid av en stiftelse som flyr det fra flyplass til flyplass i USA og viser det fram. Lista over steder hvor det skulle lande, lå på stiftelsens nettsider, og jammen skulle det ikke til California samtidig som jeg! Nå gjensto bare å overbevise mann og barn om at de tolv milene mellom Berkeley og Sacramento var vel verdt å tilbakelegge for at jeg skulle få tatt en titt på dette flyet som jeg følte at jeg også hadde oppholdt meg i de siste ukene.

Siden jeg har en tålmodig og forståelsesfull mann, og siden barna ikke hadde så mye imot å kjøre rundt på en amerikansk highway i leid minivan (med medbrakt barneplate på full guffe) bare det var utsikter til is ved reisens slutt, sto jeg, fylt av noe som minnet mistenkelig om ærefrykt, en junidag på asfalten under det siste flydyktige eksemplaret av B-24 Liberator. Piloten svarte på alle mine spørsmål og fortalte, lysende av noe som definitivt var ærefrykt, om sine egne møter med Louie Zamperini. Jeg balanserte bortover gangbroen gjennom bomberommet, kikket inn i glassnesen, så på navigatørbordet og cockpiten – og tok mengder av bilder hele veien.

Da jeg jobbet meg gjennom oversettelsen etter ferien, kunne jeg se for meg alle spaker, ventiler og brytere. Det er ikke sikkert leserne kan merke at jeg faktisk visste hva jeg skrev om – men det er lov å håpe.

Bilde

One thought

  1. Kjære Hedda Vormeland,
    I dag, den 13.nov., fikk jeg for første gang lest saksprosaoversetterbloggsiden. Ditt innlegg var spesielt interessant for meg. Jeg var tolk for pilottreningssesjoner for en lenge siden. Tidsaspektet var ganske annerledes, dvs. at jeg måtte TOLKE på et tiende sekund, raskt og kjapt og måtte formidle instruksen slik at den riktige handlingen skulle foretas fortløpende. Mere kan jeg ikke si, men en stor glede var det for meg å få lov å være med. Hilsen fra et NFF-medlem, Hiroko Kimura, 2013-11-13

Legg igjen en kommentar

