Livet som reiseguideoversetter

Av oversetter Lotte Holmboe

”Så heldig du er som sikkert får reise masse!” Det er kommentaren jeg oftest får når jeg forteller folk utenfor forlagsbransjen at jeg oversetter reiseguider. Jeg skulle ønske det var slik, men virkeligheten er en ganske annen. Som oversettere flest tilbringer jeg det aller meste av arbeidstiden min ved skrivebordet, ikke på loffen rundt i Europa for å teste hoteller og restauranter.

imagesDet som skiller oversettelse av reiseguider fra mange andre faktaoversettelser, er behovet for tilpasning til lokale forhold. Hvis jeg oversetter en reiseguide om Roma, er det for eksempel ikke relevant for norske lesere å få vite hvordan de reiser til Den evige stad fra New Zealand, eller at amerikanere må ha med seg strømadaptere! Derimot har jeg god oversikt over hvor du finner informasjon om europeisk helsetrygdkort og kan fortelle norske lesere at P.A. Munch ligger begravet på den protestantiske kirkegården i byen.

Men også tilpasning til lokale forhold er en balansegang. Reiseguider er som regel internasjonale samproduksjoner, og siden bøkene er ferskvare, må de oppdateres jevnlig. Og hvis jeg da har gjort for store endringer i den originale oversettelsen, gjør det jobben mye vanskeligere når ny informasjon skal inkorporeres i den gamle teksten.

Likevel er dette en jobb jeg elsker og håper å få fortsette med i mange år. Selv om jeg ikke får betalt for å reise fysisk, skal det godt gjøres å finne en jobb som er mer fristende for en reiseglad kvinne! Og det er ekstra morsomt å sitte og skrive om Petersplassen eller Colosseum når jeg selv har opplevd stedene og kan drømme meg tilbake dit i teksten…

2 thoughts

  1. Tilbaketråkk: oversattsakprosa

Legg igjen en kommentar

